SSK-TV: SSK investerar i helt nytt digitalt mediasystem – ”Äntligen är det dags”
Publicerad: 2018-04-11
Lagom till landskamperna 26/4 och 28/4 kommer SSK och Scaniarinkens nya mediasystem finnas på plats. En investering som innefattar två nya mediakuber i taket, flertalet LED-banners på läktaren och en 48 kvm stor LED-skärm på utsidan av arenan som tillsammans kommer lyfta SSK-publikens arenaupplevelse till en ny nivå.

Första chansen att komma och uppleva det nya mediasystemet blir under landskamperna 26/4 och 28/4. Köp din biljett här!

De nya mediakuberna är 54 kvm stora och består av en enda stor LED-yta.

– Det är en så kallad sömlös design så de har inga kanter utan hela mediakuben är en bildskärm, vilket gör att man dynamiskt kan använda dess hela yta fullt ut, säger Mats Hultemark på Icast som levererar systemet.

SSK-TV: Icast om Scaniarinken nya mediasystem - "Publiken kommer bli nöjda"

Utöver kuberna kommer det även finnas 14 stycken LED-skärmar över ingångarna samt LED-banners, ett så kallat andra bandet, bakom sargen vid läktarens nederkant. Det blir även en storbildsskärm i BST-rinken samt en 48 kvm stor utomhusskärm på Scaniarinkens gavel mot rondellen.

– Nu är det äntligen dags. Det här är ett arbete som påbörjades redan våren 2015 och äntligen är det nya på väg. Jag hoppas det kommer ge en betydligt bättre matchupplevelse sammantaget, säger klubbdirektör Mats Pernhem.

SSK-TV: Mats Pernhem om det nya mediasystemet - "Vi har ju en önskelista som innehåller lite fler saker"

Förutom att det nya helt digitaliserade systemet skapar nya förutsättningar för optimering av annonsintäkter kommer det även lyfta arenaupplevelsen för hockeybesökarna rejält.

– Framförallt kommer intro och annat att bli betydligt mer intensivt i och med LED-tekniken. Det kommer även upplevas en stor skillnad på bildkvalitet jämfört med de gamla mediakuberna och repriser och annat blir betydligt bättre, säger Mats Hultemark.

Det nya mediasystemet är en stor och viktig investering och görs av Södertälje Sportklubb tillsammans med Telge Fastigheter och Södertälje kommun.

– Det handlar om ett antal miljoner och man ska se den här investeringen i olika steg. Vi har ju en önskelista som innehåller lite fler saker, men det här är första steget och vi gör det tillsammans med fastighetsägaren och kommunen, säger Mats Pernhem.

Förutom det nya mediasystemet pågår just nu även en större upprustning av ventilation och entréhall.

– Fastighetsägaren investerar ju stora pengar i att förbättra klimatet och det påverkar ju även entréhall och en del andra saker så det är mycket på gång. Det ska vara klart efter sommaren. Vi jobbar ju lite i medvind nu och vi hoppas ju att en nygammal arena i den bemärkelsen i kombination med att vi laddar för fullt för nästa säsong ska göra att det blir en kul säsong 2018/2019, säger Mats Pernhem.

Första chansen att komma och uppleva det nya mediasystemet blir under landskamperna 26/4 och 28/4. Köp din biljett här!

Kommunikationsansvarig, Södertälje SK Fredrik Gustavell