Starka minnen - Poängrekord och nytt avancemang
Publicerad: 2022-02-21
Säsongen 06/07 var målet klart och tydligt - SSK skulle tillbaka till Elitserien. Det blev på många sätt en magisk säsong med ett rafflande avgörande uppe u Umeå. En annan viktig aspekt är engagemanget från supportrarna, Christer Kronblad berättar om kraftsamlingen och uppstarten av "Fansens

Poängrekord och nytt avancemang

Säsongen efter att man slagit ut LHC i kvartsfinalen var förväntningarna skyhöga, men säsongen blev inte alls så som man hoppats utan i stället för slutspel så åkte man åter ur Elitserien ner till Hockeyallsvenskan. Därefter, inför säsongen 06/07 fanns bara ett mål – avancemang till Elitserien. En häftig säsong blev det också, på 45 matcher samlade man ihop mäktiga 109 poäng. Sett till antal spelade matcher är det än idag ett rekord som står sig. Ni minns kanske också Linus Videll tillsammans med Robert Carlsson och Johan Sjödell-Wiklander bildade den framgångsrika s k "champagnekedjan". Videll hade en formidabel säsong där han i kvalserien blev tungan på vågen i SSK:s jakt på elitserieplatsen. Med sina 15 poäng toppade Videll poängligan i kvalserien före spelare som Fedor Fedorov och Juha Riihijärvi.

En annan häftig del kring säsongen 2006/2007 var engagemanget från supportrarna. Christer Kronblad berättar historien kring hur man kraftsamlade för att hjälpa klubben nå målet – avancemang till Elitserien.

– Vi åkte ur Elitserien säsongen efter att arenan byggdes om. Vi åkte på 1-11 i premiärmatchen hemma mot Frölunda så det var ju ingen som kom ihåg att vi senare under säsongen vann mot Frölunda med 7-2. Under den tiden så hade vi ett forum på SSK:s hemsida, det var jätteaktivt och alla supportrar skrev och hade konton där. Vid degraderingen var alla såklart besvikna och upprörda över att vi åkte ur, men så tänkte jag för mig själv att vi skulle göra något åt den här ilskan i stället. Ska vi inte försöka göra någonting som fans och kanalisera den här kraften till något gott? Så då började jag spåna på en idé där vi skulle iscensätta en insamlingskampanj till SSK för att hjälpa SSK tillbaka till Elitserien.

Tidsmässigt befinner vi oss på vårkanten 2006, mellan säsongerna.

– Det blev en del snack på forumet om den idén och det föreslogs att jag skulle träffa styrelsen i Blue Lightnings, dåvarande supporterklubben i SSK. Vi träffades i alla fall och tillsammans så började vi skissa på en gemensam plan, vad ska vi göra? Det resulterade i kampanjen ”Fansens” och vi tog vidare planen och presenterade kampanjen för Föreningen Gamla SSK:are. Så därfter gick Gamla SSK:are tillsammans med Blue Lightnings in med varsin grundplåt så att vi hade ett startkapital för att kunna dra igång allt det som vi ville göra.

Man startade bankkonto, förankrade planen hos SSK och registrerade en hemsida. Samma år var det dessutom valår så marknadsföringen tog inspiration från en klassisk valkampanj.

– Det var dessutom valår så vi tog faktiskt fram ett valmaterial som vi kuverterade och skickade ut till 41 000 hushåll i Södertälje och inför det utskicket köpte vi även radioreklam som talade om att det här utskicket skulle komma i brevlådan. Då tog vi an på att det var valår och jag minns att radioreklamen lät ungefär ”Hör upp Södertäljebor, det viktigaste valet sker redan nu”. I det här kuvertet så fanns det ett brev där vi förklarade vad vi ville. I kuvertet så fanns även info om hur du kunde gå med i ”Fansens” som då kostade 1 000 kr, men vi förstod samtidigt att alla inte kommer kunna lägga en tusenlapp så i kuvertet fanns det också ett autogiro-medgivande så att man skulle kunna ta det på autogiro i tio månader i stället.

En annan viktig del i ”Fansens” kampanjen var hur man skulle lyfta fram alla personer som gick in och stöttade kampanjen.

– Vi lovade att när man gick med så skulle man få synas på SSK:s hemsida, är man med på någonting så måste man synas. Superviktigt. Sen fick man även en speciell pin och en t-shirt. T-shirten vi tog fram hade ett budskap på ryggen där det stod ”Jag är en hjälte” eftersom vi kallade alla som gick i "Fansens" för just hjältar.

Kampanjen gick över i nästa fas som var att smycka Södertälje, även om just den delen kanske inte var helt regelrätt…

– Vi hade bestämt att vi skulle sätta upp affischer i hela Södertälje och nattetid var vi ute och satte upp dem. Vi hade smyckat hela Södertälje och spikat upp affischer i korsningar och där vi tänkte att det rörde sig mycket folk, vi visste inte att man behövde tillstånd så vi smackade upp dem lite överallt. En sen natt när vi stod med bilen parkerad med varningsblinkers i Turingekorset stannar en polisbil och drar igång blåljus. Polisen kliver ur bilden men vi förklarar snabbt att det är för SSK så då säger de bara att ”Det är lugnt grabbar, fortsätt ni” och sen så åkte de därifrån.

Kampanjen fortsatte och målet var att dra in en miljon kronor till SSK.

– Eftersom vi hade satt målet högt fortsatte vi komma på idéer kring hur vi skulle dra in mer pengar. Vi tog fram en CD-skiva, som jag inte alls var inblandad i, men där var bland annat Johan Boding med och sjöng. Vi tog kontakt med en leverantör av plastpåsar och vi skapade ett tryck till påsarna sen åkte vi alla i Fansens-kommittén runt till butiker och tog ordrar och sen såldes påsarna i diverse matbutiker runt om i stan. Sen tänkte vi att ett kaffe måste vi ju ha, men det var viktigt för oss att vi inte skulle beställa av en kaffeleverantör som sponsrade ett annat lag. Gevalia och Löfbergs gick alltså bort direkt. Så då fick vi lyfta blicken lite, till slut hittar vi i alla fall en leverantör i Uppsala som hette Lindvalls Bryggeri så vi ringde till dem och presenterade vår idé. Bra idé tyckte dem, sagt och gjort tog vi en ny runda till butikerna och tog nya ordrar. När vi summerade beställningarna så tror jag att vi landade någonstans på 12 000 paket så då ringde vi Lindvalls Bryggeri ytterligare en gång. Problemet då var att en rulle var 36 000 paket och vi kunde inte ta hela beställningen för då hade vi inte tjänat några pengar. Lösningen då blev att Lindvalls fixade helt vita förpackningar som vi själva fick applicera klistermärken på. Så vi åkte till deras lager och klistrade 12 000 klistermärken på kaffeförpackningarna och sen levererade vi till butiker och sålde på matcher.

Belöningen för allt slit kom en vårdag i Umeå.

– Själva kröningen blev sen Umeå borta, vi tar poängen som krävs för avancemang och det var ju bara total glädje. Efter matchen har vi en, absolut censurerad, fest med a-laget och alla supportrar på Scandic Väst i Umeå. Där kände nog alla hundratalsmänniskor som hade engagerat sig att de var delaktiga i avancemanget. Det initiativet blev sedan startskottet För Guldklubben.

En häftig historia vid sidan av isen som visar kraften i att göra saker tillsammans.

Se dramatiken från sista avgörande matchen uppe i Umeå.

Södertälje Sportklubb