Tillsammans är vi starka!
Publicerad: 2020-03-13
Klubbdirektör Robert Andersson ger en lägesrapport och vi drar igång "Tillsammans är vi starka"-kampanjen!

Klubbdirektör Robert Andersson har en minst sagt turbulent veckan i bagaget. En vecka som inleddes med förberedelser inför det stundande slutspelet men som mynnade ut i publiklösa evenemang och krishantering. Hur har den här veckan sett ut?

  • Veckan har varit extrem på många sätt. Utvecklingen i samhället med hänsyn till Covid-19 har fått en helt annan dimension de senaste dagarna. Vi har haft beredskapsmöte internt, i princip timvisa avstämningar med centrala organisationer såsom förbundet och Hockeyallsvenskan samt andra klubbar i Hockey-Sverige. Styrelsen har kontakt flera gånger dagligen, vi har en informationsslinga för nyckelpersoner inom klubben som uppdateras löpande. Igår fattade styrelsen också beslutet att pausa barn- och ungdomsverksamheten t o m söndag i ett första läge. Därefter fattas nytt beslut. Ledningen på kommunen informeras. Vad gäller smittspridning för personer som deltar i föreningens verksamhet hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten och deras rekommendationer.

Hur påverkas den dagliga verksamheten?

  • Totalt. Än så länge har vi verksamhet för J18, J20 och A-lag. Men det har redan nu på morgonen kommit indikationer som kommer förändra främst junior. Även A-lagets matcher kan komma att påverkas som för närvarande beslutats att spelas utan publik, men även för den verksamheten är det väldigt osäkert läge.

Hur hanterar sporten situationen?

  • Barn- och ungdom, killar och tjejer, har ingen verksamhet för närvarande. A-laget fortsätter som vanligt i sina förberedelser men med beredskap för att läget kan förändras. Åtgärder för att minimera smittspridning.

Hur påverkar detta klubben ekonomiskt?

  • Oerhört mycket, vi talar om miljonbelopp! Det påverkar inte bara om biljett intäkterna utan även våra övriga intäkter vid matcherna såsom mat, dryck, event, etc i samband med slutspelet. Sen kan vi bara uppskatta effekterna för våra sponsorintäkter där många av våra partners befinner sig i samma osäkra läge som vi. Vi som förening med elitverksamhet är oerhört sköra i det här läget. I det korta perspektivet handlar det säkerligen om mellan 1-3 miljoner beroende på hur långt vi sportsligt avancerar.

Planen framåt, har man hunnit så långt?

  • Vi lever just nu lite från timme till timme då beslut som påverkar verksamheten kommer hela tiden.

På sociala medier är det ett otroligt engagemang! Vad säger du om det?

  • Detta är helt otroligt! Passionen och engagemanget för klubben är beundransvärt i det här svåra läget. Vi lanserar en kampanj i linje med detta och satsar på en fiktiv publiksiffra med två delmål – fullsatt 6150 sålda biljetter är första delmålet, att slå publikrekordet i Scaniarinken som är drygt 11.000 personer vore superhäftigt!

Klicka här för att komma till "Tillsammans-kampanjen". Alla bidrag som inkommit på swish kommer att omvandlas till biljetter i "Tillsamman-kampanjen"!

Södertälje Sportklubb